Een workshop Klantbeleving
Hoe gaat dat in zijn werk? In dit artikel leggen we het uit.
Het afgelopen jaar heeft in-Novation een groot aantal workshops Klantbeleving verzorgd voor een van haar klanten. Meerdere grote groepen medewerkers hebben inmiddels de workshop gevolgd, met als doel bewustwording van het klantgericht werken te creëren, door de klantbeleving centraal te zetten.
De klant als vertrekpunt
Om up-to-date te blijven en mee te gaan in de nieuwste ontwikkelingen, beseffen steeds meer organisaties dat de klantbeleving een essentieel onderdeel vormt binnen de dienstverlening. Het is daarom van belang dat medewerkers de klant – en diens beleving – centraal stellen in de dienstverlening.
Medewerkers vertegenwoordigen de stem van de klant en hebben een signalerende rol te vervullen binnen een organisatie. Dat begint met goed luisteren en nieuwsgierig zijn naar de beleving van de klanten.
“Tijdens de workshop Klantbeleving laten we zien dat iederéén een belangrijke schakel is in de keten naar de beste klantbeleving.”
– Barbara van Duin, in-Novation
Klantsignalen
Tijdens de workshop Klantbeleving leren medewerkers wat het betekent om écht te luisteren naar de klant. Dat wil zeggen: de beleving, het gedrag, en de behoefte van de klant goed begrijpen. Om dit te kunnen oefenen, gaan deelnemers met de nieuw verworven kennis en tool “klantreis light”, in gesprek met hun klanten.
De belangrijkste inzichten, ontvangen complimenten, en verbeterideeën uit deze “klantreis light” gesprekken worden gedeeld tijdens terugkomdagen. Zo leert iedereen van elkaar en ervaren medewerkers in de praktijk hoe belangrijk het is de beleving van de klant te snappen.
Tekst gaat verder onder de foto.
Inzichten omzetten in verbeteringen
Bij de workshop Klantbeleving hoort ook een terugkomdag. Tijdens deze sessie komen waardevolle inzichten naar voren. Met een deel van deze inzichten en ideeën kunnen de medewerkers vaak zelf aan de slag, maar soms zijn grotere veranderingen nodig. De verdergaande verbeterideeën moeten vaak worden opgepakt door het management.
“Deelname van leidinggevenden aan de workshop geeft een helder signaal af aan de medewerkers. Dat geeft vertrouwen voor een goede opvolging en omzetting.”
– Barbara van Duin, in-Novation
Meer weten over de workshop Klantbeleving?
Wil je meer weten over deze workshop? Of wat het voor jouw bedrijf zou kunnen opleveren? Vind je dit soort workshops interessant voor jouw organisatie of bedrijf? Wil je dat jouw medewerkers zich meer bewust worden van de belangrijke rol die zij in een excellente klantbeleving spelen?
Bel of mail vrijblijvend naar 06 – 17028312 / barbara.vanduin@in-novation.nl.
Bij in-Novation willen we de wereld een stukje klantgerichter en menselijker maken.
En dat is precies waar we goed in zijn.
Barbara van Duin
Certified Customer Experience Professional (CCXP)