Klantgericht innoveren door middel van design thinking methodes

Klantgericht innoveren, ook wel service design genoemd, is een pragmatische, creatieve en bovenal klantgerichte methode om nieuwe diensten te ontwerpen.

Door goed de behoeften van klanten te snappen kom je op nieuwe diensten, die naadloos op de behoeften van je klanten aansluiten. De traditionele manier van producten en diensten ontwikkelen neemt vaak veel meer tijd in beslag voordat het de markt bereikt, waardoor de relevantie en actualiteit vaak verloren gaat.

Beweeg jij mee met de wensen van jouw klant?

Klanten zijn in beweging. Hun behoeften en wensen veranderen daardoor. Sluit jouw dienst nog aan op de nieuwste ontwikkelingen bij jouw klant? Door klantgericht te innoveren blijf je voldoen aan de wensen van je klanten, wat tot een stuk loyaliteit leidt. En loyale klanten zorgen voor nieuwe klanten…

Door klantgericht te vernieuwen ben je als organisatie bovendien veel efficiënter bezig. Wanneer jij je nieuwe producten of diensten tijdig toetst bij klanten, leer je sneller en dus optimaliseer je sneller. Je blijft up-to-date!

Wil jij ook meebewegen met de behoeften van je klant?
Dan is deze 2-daagse training wat voor jou en ga je aan de slag onder leiding van een professionele service designer!

Trainingsdatum: in overleg
Kosten: op aanvraag
Locatie: in-company

De training “klantgericht innoveren”

De beleving van klanten loopt over meerdere kanalen en merken heen, is grillig en chaotisch. In deze training leer je te kijken vanuit de klant of eindgebruiker. Laat je interne focus los en word een onderzoeker en ontwerper.

Kijk naar je eigen organisatie vanuit de ogen van je klant en ontdek waar en hoe je jouw dienstverlening kunt verbeteren of vernieuwen.

Waarom?
1. Je bereikt nieuwe klanten;
2. Bestaande klanten zullen door een optimale beleving je diensten beter waarderen (klantbinding);
3. Tevreden klanten worden mogelijk ambassadeurs, wat wederom nieuwe klanten oplevert.

Bij het oefenen met de “design thinking” methodes gebruiken we tijdens deze training een case uit de praktijk. Je gaat aan de slag met inzichten, ideeën en ontwikkelt deze ideeën door in een ontwerp van een oplossing.

Wil je meer weten over wat klantgericht innoveren inhoudt en wat de toegevoegde waarde is van service design? Lees dit artikel.

De triple diamond

De triple diamond leidt je door de drie fases van Inspiratie, Idee generatie en Implementatie.

Dat gaan wij ook in een verkorte versie doen tijdens de training. Je leert de theorieën en de technieken achter deze diamonds kennen en met een aantal ga je concreet aan de slag. Aangezien we in deze training met een échte praktijk case werken, is dit een extra waardevolle ervaring;  je kunt meteen zien wat klantgericht innoveren concreet betekent en wat het kan doen voor jouw werk of organisatie.

Wat gaan we doen tijdens de training

We beginnen deze training steeds met een stukje theorie en kennisoverdracht, maar het grootste deel van deze tweedaagse training zal bestaan uit het werken met veel post-its, canvassen, inspiratie, creatie, brainstorming en conceptualisatie.

Dag 1 – richt zich op het verkrijgen van inspiratie en het identificeren van dilemma’s

Dag 2 – richt zich op het bedenken van oplossingen en concepten voor deze dilemma’s

Voor wie is deze training bedoeld?

Deze training is bedoeld voor en zal plaatsvinden met professionals uit verschillende branches, waarbij je aan een concrete casus werkt. Jouw specifieke functie of achtergrond maakt niet uit, zolang je maar de waarde van de input van de klant inziet en onderzoeken en ontwerpen leuk vindt.

Enkele reacties van de deelnemers:

“Ik realiseer me dat ik altijd veel ideeën heb, maar dit blijft abstract. Nu weet ik hoe ik dit concreet kan maken.”

“Leuk om met verschillende mensen samen te werken, met verschillende expertises. Ik realiseer me nu hoe waardevol dat is.”

“In deze 2 dagen ga je de diepte in, heel fijn!”

“Werken aan een echte casus is heel waardevol. Fijn om zo het hele proces te doorlopen in korte tijd!”

“Heel relevant. Sommige zaken zijn direct toepasbaar. Het creatieve karakter heeft mij erg geholpen.”

Alles op een rij

Inhoud

  • Het proces “klantgericht innoveren” in stappen
  • Belangrijkste design technieken
  • Oefenen van de stappen framing, begrijpen, brainstormen tot een oplossing
  • Aan de slag met een concrete case
  • Praktische tips; do’s en don’ts uit de praktijk

Inbegrepen

  • Theorie
  • Alle canvassen
  • Bewijs van deelname
  • Vrijblijvend lid van een waardevol netwerk, waar je ervaringen kunt uitwisselen, energie op kunt doen en kunt sparren

De trainer

Ingrid Wendel leert je in een tijdsbestek van 2 dagen alles wat je weten moet om het traject “klantgericht innoveren” te doorlopen.

Ingrid Wendel
Ingrid Wendel
Service Designer

Vrijblijvend informatie aanvragen