Met EV-rijders aan de kwaliteit van het laadnetwerk blijven werken
Het aantal elektrische rijders groeit snel! Richting 2050 zal personenmobiliteit (bijna) geheel elektrisch aangedreven worden.
Nu er steeds meer elektrische rijders komen, willen we met hen de gebruiksvriendelijkheid van het openbare laadnetwerk verder verbeteren. Het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL), doet daarom onderzoek naar de ervaringen van EV-rijders onder de noemer: ‘Laden zonder verrassingen’.
De uitkomsten van dit onderzoek worden gebruikt voor de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL). Dit is een beleidsagenda van organisaties, overheid en netbeheer en moet ervoor zorgen dat we straks altijd overal, makkelijk en slim kunnen laden.
Analyse van de klantreis, wat zegt de elektrisch rijder nou eigenlijk?
Hoe ervaren de huidige EV-rijders het openbaar laden in Nederland? NKL en in-Novation hebben samen met een vertegenwoordiging van ketenpartners en EV-rijders, in opdracht van de NAL, een klantreisanalyse gemaakt om dit beter te begrijpen.
Deze bracht in kaart hoe het staat met de beleving en gebruiksvriendelijkheid rondom het laden van een elektrische auto bij een openbare laadpaal. Hieruit kwam naar voren dat de huidige EV-rijder “zegt” heel tevreden te zijn met het openbaar laadnetwerk, maar eigenlijk zelden van huis gaat zonder back-up plan.
Een voorbeeld van een back-up plan is dat de EV-rijder voor vertrek zoekt naar alternatieve laadlocaties, voor het geval de laadpaal van bestemming niet beschikbaar is. Wanneer er dan problemen zijn, worden deze niet gemeld, omdat de EV-rijder dit zelf al heeft oplost met zijn back-up plan. De EV-rijder van morgen heeft echter niet die wens om zich in de materie te verdiepen en vooruit te denken.
Om ervoor te zorgen dat iedereen straks makkelijker overstapt naar elektrisch rijden en kan “laden zonder verrassingen”, is het belangrijk dat NKL en de NAL blijven luisteren naar de EV-rijders. Juist zo komen deze niet-gemelde verbeterpunten boven tafel en ontstaat er een volledig overzicht. Hieruit kunnen dan de juiste prioriteiten worden opgepakt in de NAL.
Blijven luisteren naar de elektrisch rijder: Het openbaar laden meldingenproces
Nadat de klantreisanalyse in kaart was gebracht, heeft in-Novation in samenwerking met ketenpartners, een meldingenproces ontworpen. Dit was in opdracht van NKL. Het proces heeft als doel:
- Het meten van de ervaringen met betrekking tot het openbaar laden;
- Ervoor zorgen dat onopgeloste problemen worden gemeld;
- Dat ketenpartners (laadpaal bedrijven, gemeenten, provincies en andere marktpartijen) samen knelpunten oplossen.
Voor dit meldingenproces zijn er 3 mogelijke routes ontworpen:
- Verzamelen van de meldingen via een onafhankelijke partij.
- Verzamelen van de meldingen via de laadpaal en laadpas providers.
- Achteraf gegevens verzamelen, in een periodieke uitvraag of een klantreis onderzoek.
In de komende maanden worden de eerste 2 routes in praktijk gebracht. Omdat de 3e route in een later stadium wordt uitgevoerd, zijn hieronder alleen de eerste 2 beschreven.
Een voorbeeld van waar de EV-rijder weleens tegenaan loopt, is een benzineauto die geparkeerd staat op een plek voor elektrisch laden. Waar kan dan een melding gemaakt worden? Wat doe je als het in een gemeente is waar je zelf niet woont? Wie is verantwoordelijk en wie kan dit snel oplossen? Een typisch onderwerp waar ketenpartners gezamenlijk aan zullen moeten werken om tot een oplossing te komen.
Route 1
In-Novation gaat samen met NKL, Focus Feedback en de Vereniging Elektrische Rijders (VER) van 17 januari t/m 13 februari 2022 zoveel mogelijk rijders oproepen om melding te doen van hun ervaring met het laden bij een openbare laadpaal. Hiermee wordt route 1 van het klachten- en meldingenproces in de praktijk getoetst. Deze oproep wordt gedaan via Social Media en in nieuwsbrieven.
De EV-rijders worden gevraagd zo kort mogelijk na een laadsessie, zowel positieve als negatieve ervaringen te delen. Door vragen te stellen vlak na een laadsessie, kunnen EV-rijders hun ervaring over openbaar laden nog in detail terughalen. Dit bijvoorbeeld in tegenstelling tot een jaarlijks onderzoek, waarbij EV-rijders de echte ervaring niet goed meer terug kunnen halen.
Door het beantwoorden van een aantal vragen over hun recente ervaringen met het opladen van hun elektrische auto bij openbare laadpunten, dragen EV-rijders bij aan het verbeteren van hun eigen laadervaring én die van toekomstige elektrische rijders.
Het is daarbij belangrijk om ook naar de positieve ervaringen te vragen, zodat duidelijk wordt hoe vaak knelpunten in verhouding voorkomen en hoe belangrijk ze zijn. Zo kunnen er prioriteiten worden gesteld aan het gezamenlijk oplossen van structurele problemen.
Daarnaast wordt gevraagd een rapportcijfer te geven aan hun laatste laadervaring. Wat ging er goed en wat kan er verbeterd worden? Ook wordt gevraagd in welke provincie deze ervaring plaatsvond, zodat regionale verschillen gefilterd kunnen worden.
Ben je zelf ook elektrisch rijder en wil je je ervaringen delen?
Doe dan mee via deze link.
Route 2
De uitkomsten van het onderzoek worden vervolgens besproken met een aantal laadpas providers. Hierbij wordt onderzocht of deze providers de knelpunten herkennen of juist tegen andere problemen aanlopen. Een laadpas provider heeft overigens al een directe klantrelatie met een EV-rijder. Hierdoor zal hij dus ook met EV-rijders spreken en een beeld hebben van hoe openbaar laden wordt ervaren en wat de belangrijkste onderwerpen voor EV-rijders zijn op dat moment.
Resultaten van het onderzoek
Het praktijkonderzoek moet uitwijzen welke onderwerpen de aandacht gaan krijgen op de Nationale Agenda Laadinfrastructuur. Daarnaast moet duidelijk worden welke route het beste weergeeft wat de ervaringen van de EV-rijder met openbaar laden zijn.
Het onderzoek wordt eind maart 2022 afgerond.
Wil je op de hoogte blijven van dit project en meer horen over de resultaten en vervolgstappen?
Stuur gerust een bericht naar info@in-novation.nl.
in-Novation gelooft dat als je goed naar je gebruikers (in dit geval de EV-rijders) luistert en ze vraagt om mee te denken, je veel effectiever bent in het inspelen op behoeftes van gebruikers en het gebruiksvriendelijk maken van je diensten en dienstverlening. NKL en de NAL hebben dit gedachtengoed goed begrepen. Wij zijn er trots op dat we de EV-rijder een stem mogen geven op de NKL en de NAL agenda van 2022.
Wat hebben jouw klanten jou te vertellen?
Wil jij ook naar jouw klant luisteren en met je klanten werken aan verbeteringen van je diensten en dienstverlening? Neem dan contact op via info@in-novation.nl voor een vrijblijvend gesprek.
Martine Oosterom
Marketing Strategie