Customer Experience Professional (CCXP). Waarom eigenlijk?
Het is alweer een aantal jaar geleden, maar het was een spannende periode; de tijd die ik had genomen om te reflecteren op mijn vakgebied, te sparren met professionals en mijn kennis te laten toetsen voor de Certified Customer Experience Professional (CCXP) certificering. Super trots was en ben ik op het resultaat van mijn examen, die de examenstress en de reis naar Londen waard maakte. Tegelijkertijd merkte ik dat het een moment voor mensen is om mij te vragen wat de certificering en het vakgebied Customer Experience nu eigenlijk inhoudt. Het “Waarom” leg ik uit in dit artikel.
Het kwartje is gevallen, bedrijven geloven dat zij de loyaliteit van klanten verdienen door hun stinkende best te doen om een klantbeleving neer te zetten die aansluit bij het merk en de verwachtingen van de klant. De volgende stap is dit “geloof” om te zetten in gefundeerde customer experience competenties en methodes. De CXPA organisatie heeft een overzicht van de belangrijkste competenties ontwikkeld, waar aan jij jouw customer experience kennis en plannen kunt toetsen en de certificering als Certified Customer Experience Professional (CCXP) kunt verdienen.
Wat houdt de certificering in?
Gecertificeerde Customer Experience Professionals hebben tijd en geld geïnvesteerd om te reflecteren, zich (indien nodig) bij te laten spijkeren en te laten toetsen en aan de hand van de volgende vijf competentie gebieden:
- Verkrijgen van inzicht in de klantbeleving
- Ontwikkelen van een customer experience strategie
- Meten van succes en de ROI
- Klantgerichte cultuur en governance model
- Verbeteren, ontwerpen, implementeren en innoveren van de klantbeleving
Bekijk de CXPA website voor meer informatie over CCXP en de competentie gebieden. Deze competentie gebieden komen voort uit onderzoek en input van onder andere 300 ervaren Customer Experience professionals over de belangrijkste taken, verantwoordelijkheden, succesfactoren en competenties die zij in hun werk nodig hebben. Met als doel om de hele organisatie te ontwikkelen tot een klantgericht bedrijf die de gewenste klantbeleving levert; van de directie tot aan de klantenservice medewerker en de klant.
Meer informatie
Wil je meer weten voor je eigen ontwikkeling of ter inspiratie hoe jij als bedrijf jouw klantbeleving structureel kan verbeteren? Neem contact op met Barbara van Duin van in-Novation, of bekijk de CCXP website voor meer informatie over de certificering.
Barbara van Duin
Certified Customer Experience Professional (CCXP)