De voordelen van online werken voor CX-professionals en Service Designers
In onze eerdere blog hebben we ons afgevraagd welk effect Social Distancing op de klantbeleving heeft en hoe het werk van de CX professional beïnvloed wordt. Inmiddels is wel duidelijk dat het “afstand houden” en het “zoveel mogelijk thuis werken” omdenken vraagt. De Customer Experience professionals en Service Designers van in-Novation zagen in deze situatie nieuwe kansen en hebben die met beide handen “online” aangepakt…
Van live “in het echt”, naar live “online”
Ontmoetingen, besprekingen…
Waar we voorheen de meeste werksessies live, dus fysiek met elkaar in dezelfde ruimte, met klanten en medewerkers hebben doorgevoerd, doen we dit bij in-Novation nu online – en wel met álle werksessies. Interviews, brainstormen, besprekingen of andere vormen van samenwerkingen, het in-Novation team heeft in korte tijd snel bijgeleerd en nieuwe ervaringen opgedaan.
Hoewel direct contact met de klant meer mens eigen is, ervaren we aan onze online werksessies ook duidelijke voordelen. En wij niet alleen… het is mooi om te zien dat onze klanten hierin met ons meegaan en online aan vernieuwing en klantbeleving werken. Zo zijn we met Stichting Humankind en Mazda al “online” onderweg naar vernieuwende klantgerichte resultaten.
Online voordelen
Geen last van vertragingen. Geen files. Geen verre autoritten…
Het mag duidelijk zijn: online kunnen we sneller en makkelijker mensen bij elkaar brengen. Oók over een grote afstand. Daarnaast scheelt een online werksessie in het organiseren van ruimtes en andere organisatorische rompslomp en kosten. Er is simpelweg minder logistiek gedoe. Zo kan er bijvoorbeeld in de break-out groepen sneller gewisseld worden en kun je werken met een grotere groep – en dus ook met een groter aantal break-out groepen. Online kun je effectief in minder tijd, meer bereiken.
Natuurlijk wil je wel feeling houden met de deelnemers in zo’n online sessie. Bij in-Novation werken we daarom in kleine break-out groepjes, waardoor de samenwerking intensiever wordt en iedereen input moet geven. Ja, moet… want mensen kunnen er minder makkelijker even tussenuit om “een telefoontje te plegen”. 😉
Sparren over jouw virtuele mogelijkheden
Het mag duidelijk zijn dat het “om het hoekje denken” zijn voordelen biedt. De online sessies wijzen ons op nieuwe mogelijkheden. Gaan we dan voortaan over op enkel online? Nee, dat niet. Maar bij in-Novation zien we, dankzij de nieuw opgedane ervaringen, voor de toekomst wel nieuwe werkvormen om input op te halen van medewerkers en klanten.
Wil jij sparren over jouw mogelijkheden om toch te blijven innoveren, te verbeteren, en in deze tijden een sterkere relatie met je klanten op te bouwen?
Neem vrijblijvend contact met ons op dan krijg je een gratis consult gebaseerd op de in-Novation methode.
Barbara van Duin
Certified Customer Experience Professional (CCXP)