Customer Experience Professional (CCXP). Hoe?
Ik snap dat de afkorting CCXP en een certificeren, niet echt sexy klinkt. Ik heb dat achter mij gelaten. Ik daag je uit om dit als middel te gebruiken om je kennis te toetsen, jouw ontwikkelpad binnen Customer Experience (CX) uit te stippelen of de CX plannen voor jouw organisatie te verbeteren. Dit artikel vertelt “Hoe” je je voorbereidt op het CCXP examen.
Eerst even zorgen dat we hetzelfde uitgangspunt gebruiken: Customer experience management is het organiseren van alle ervaringen van jouw klant tijdens de hele reis die de klant mee maakt. De regie hiervan ligt onherroepelijk bij iedereen in het bedrijf en in alle kanalen. En dat maakt het uitdagend!
Exam Blueprint
De functie analyse onderzoek die in 2013 door de CXPA is uitgevoerd en in 2020 is bijgewerkt laat zien dat wij op verschillende disciplines binnen een organisatie werkzaam zijn.
De kerncompetenties voor CX werden geïdentificeerd op basis van de resultaten van deze analyse, en elk gebied wordt vertegenwoordigd door 19 tot 22 vragen op het examen van 100 vragen. Binnen elke competentie werden specifieke taken en belangrijke kennis-, vaardigheids- en vaardigheidsgebieden geïdentificeerd die als basis dienden voor de examenonderdelen.
- Verkrijgen van inzicht in de klantbeleving
- Ontwikkelen van een customer experience strategie
- Meten van succes en de ROI
- Klantgerichte cultuur en governance model
- Verbeteren, ontwerpen, implementeren en innoveren van de klantbeleving
Voor meer informatie: https://www.cxpa.org/earn-your-ccxp/exam-blueprint
CX Masterclass
Een andere manier om je op het examen voor te bereiden, is het deelnemen aan een Customer Experience Masterclass. Echt een aanrader! Je hebt verschillende aanbieders in Nederland, waaronder de CX Masterclass door Nienke Bloem en Jaap Wilms.
Boeken
Of ben je iemand die het liever allemaal even doorleest? Dan heb ik twee boekentips voor je: Outside In van H. Manning, K. Bodine en CCXP Exam Preparation Facts van M.G. Bartlett.
Schrijf je in!
Ben jij in de materie gedoken en ben je nu benieuwd waar jouw kennisniveau staat? Wil jij nu ook gewaardeerd worden voor al je werk, studie en reflectie? Schrijf je in voor het examen! Voel jij je nog onzeker deel je vragen dan met professionals of voel je vrij om contact op te nemen met Barbara van Duin van in-Novation. CX professionals zijn er om elkaar te helpen.
Schrijf je in voor de Masterclass of het Examen!
Barbara van Duin
Certified Customer Experience Professional (CCXP)